Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jsou lidé na Facebooku blbí?

Jako odpověď mě napadá kopec přísloví: FB je dobrý sluha, ale zlý pán. Komu není shůry dáno, ten na FB nekoupí. Jak se do FB volá, tak se z FB ozývá. I mistr FB se (si) někdy utne. Kdo se bojí, nesmí na FB. Vrána k vráně sedá, rovný rovného i na FB hledá. Z cizího profilu krev neteče...

"Přátelé na chatu"Lucie Paceltová

Názory na sociální sítě se různí a bývají mnohdy zbytečně vyostřené. Jak přílišní obdivovači a závisláci, tak povýšení zatracovači to podle mého názoru trochu moc "žerou". Sociální síť je zábava či prostředek ke komunikaci a vzdělání, který můžete a nemusíte použít. Vše je o míře nastavení, kterou si zvolíte, stejně jako třeba u pití vína. Já byla dlouho zastáncem názoru, že jde o požírač času, ale už rok jsem na FB také. Takže patřím mezi "zabydlené" a mohu zhodnotit, co mi FB dal a vzal (ale spíše dal).

Nejprve jsem se přihlásila pouze pro snazší vyhledávání mé osoby jinými a také kvůli touze najít stopy po známých a kamarádech z mých předchozích bydlišť, zaměstnání, škol, kapel atd. Obojí se povedlo hladce a byla jsem příjemně překvapená, kdo všechno se mi na modré ploše zjevil. Nemám možnost objíždět celou republiku a scházet se na čaj s každým milým člověkem, který mi kdy zkřížil cestu. Také už postrádám aktuální kontakty, pamatuji si stěží jména. Ale na FB jsem alespoň v kostce zjistila, jak se kdo má, kde vlastně dnes bydlí, jestli jej stále drží jeho dřívější zájmy a koníčky, plus omrkla fotky. Na své snímky a mnohé dnes již běžné osobní údaje citlivá nejsem. Mám zkrátka na fotografiích hlavu, trup, zadeček a končetiny jako každý druhý a na základě údajů o mých činnostech či názorech mě ještě nikdo nevykradl. Kdo píše všem na oči svoji přesnou adresu a termíny, kdy odjíždí s rodinou na dovču, ten je zkrátka marný, ale nevím, proč bych si s jeho IQ a bezpečností měla dělat vrásky zrovna já. Zkrátka nestalo se mi žádné neštěstí ani obtěžování, spíše jsem se co nevidět spřáhla s mnoha písničkáři a kapelami, které jsou mi blízké. Mám radost z čerstvých zpráv z oblasti folku. Vím už přesně, kdy a kam si zajít na dobrou muzičku a rozšířila jsem okruh hudbymilovných lidí, o kterých nyní vím, že je s nimi sranda a celkově jsou prudce jedlí, tudíž je ráda postupně potkám i na živo. Koneckonců i na vandry a ohně začnu jednoho dne zase tu a tam jezdit. A jelikož v okolí mého bydliště žádnou spřízněnou duši nemám, kde myslíte, že ten potlach naplánuji a domluvím...? Na internetu přece, to dá rozum! Hemží se to tam samými Mary Jane a Rolfy Zálesáky.

Dalším pozitivem se pro mne stalo propojení tohoto blogu a FB. Jak jistě víte, na FB je k nalezení většina stálých blogerů. S těmi kolegy, kteří mne zaujali, jsem mileráda propojila informační kanál, zvaný v jazyce FB "přátelství". A také si mne po každém mém zveřejněném článku nalezne nějaký ten čtenář, kterému se mé názory líbí - mnohdy jde o velmi zajímavé osobnosti s širokým rozhledem! Díky kombinaci těchto dvou skupin lidí již nemusím vyhledávat v dalších informačních zdrojích, co nového u nás a v zahraničí. Na "zdi" mám přehledně vystaveny všechny novinky a zajímavosti, a protože lidé, kteří je tam dali, jsou mi nějakým způsobem podobní (pravicovostí, láskou k přírodě, umění atd.), stačí pouze malý výběr dle nadpisu či zdroje a je jisté, že tyto články a blogy uspokojí moji intelektuální pořebu. Na druhou stranu, tito lidé se stále se posouvajícími názory jejich aktivního mozku jsou individualisté. Žádný není jako by mi z oka vypadl. Proto mnohdy narazím na téma, o kterém jsem dosud neměla tucha, nebo si ujasním a změním názory na kdeco. Kupříkladu občas najdu zajímavý úhel  pohledu levičáka a zcela běžně se zapojím pro plamenných, leč tolerantních a hodnotných diskusí Křesťanů. A je zde jeden velký rozdíl oproti diskusím pod blogy: Snad je to slovem přátelství, snad zviditelněním každého jména i s fotkou, nevím. Ale lidé na FB jsou o mnoho stupňů slušnější a píší častěji o pozitivech a přejícně. Toho tady v krvelačném ringu bohdá nebude.

Poslední a nejhezčí, co musím zmínit, jsou různé druhy pomoci, které se mohou díky FB aktivně dít. Denně čtu inzeráty o opuštěných či ztracených pejscích v nouzi, občas jde také o koně nebo kočky. Několikrát týdně část z této inzerce sdílím. A párkrát za měsíc se mohu s potěšením dočíst, že bílého teriéra Bohouška si z útulku odvezla kamarádka Lucka, že zaběhnutý chrt už se po zapojení houfu nadšenců našel, že dražba předmětů ve prospěch toho či onoho útulku dopadla výborně. Žádné obecné melancholické řeči, ale konkrétní příběhy, které chytnou u srdce. A stejně tak mě hřeje, že díky sociální síti si mohu kdykoli psát nebo chatovat s kluky a děvčaty, které znám z dob mé práce v ústavu pro postiženou mládež. S mnohými už se v reálu nepotkávám, ale stále si máme o čem povídat. O jejich bolístkách a starostech, o láskách a radostech, o chuti do života a někdy i chuti zemřít... Je dobře, že tato zlatíčka vědí o snadné cestě, jak se spojit s jim známou a blízkou duší včas, než se stane zbytečná a osudová chyba! Vždyť to znáte sami - často stačí trápení rozebrat, vylít se z něj a přijmout na dálku něčí upřímné pohlazení. A opět uvěříte, že bude líp. Ráno zase vyjde sluníčko - a ne že ne!

Vracím se k mé otázce z nadpisu. Ano, značná část lidí na FB jsou jistě povrchní hlupáci. Ale mezi námi... Jestli máte trapných, sprostých a duševně prázdných příspěvků plnou zeď, vypovídá to cosi i o vás. Vždyť pouze VY si vybíráte své přátele. Chyba nebude ve vašem počítači, ale někde na cestě mezi přístrojem a židlí. Nemám pravdu?

Autor: Lucie Barošová | čtvrtek 14.6.2012 7:00 | karma článku: 29,92 | přečteno: 6423x
  • Další články autora

Lucie Barošová

S blogováním na iDnes končím

Před několika dny odešla z iDnesu Tereza Boehmová. Proč? Protože Babiš. A mě už to tu bez ní nebaví, zjistila jsem, že pro mě byla symbolem blogů. Takže to taky balím. Bylo mi ctí a potěšením během všech těch 101 setkání s vámi.

18.5.2017 v 10:08 | Karma: 21,60 | Přečteno: 1778x | Diskuse| Hyde park

Lucie Barošová

Kdo je tu intelektuál?

Jsem intelektuálka. A co vy? Kdo je podle vás intelektuál? Zkuste si zformulovat charakteristiku, jak ji vnímáte. Napište mi ji celou nebo nejvýraznější rys takového člověka - podle vás. Zajímají mě pozitivní i negativní významy.

3.4.2017 v 13:33 | Karma: 23,43 | Přečteno: 4726x | Diskuse| Ostatní

Lucie Barošová

Můj stý blog a top 10 zjištění

Dopracovala jsem se v blogování na iDnesu ke stovce. Co mi to dalo a vzalo? Extrakty poznání z nejvýraznějších oblastí, ve kterých jsem se ráchala, shrnu krátce a zvesela v deseti bodech.

10.2.2017 v 9:28 | Karma: 19,57 | Přečteno: 315x | Diskuse| Ostatní

Lucie Barošová

O prezidentovi a jeho hanobení

Ti komunističtí poslanci mají svým způsobem pravdu. Měli bychom se vyjadřovat slušně. Vadí na tom někomu něco?! Mno...

15.11.2016 v 23:31 | Karma: 23,10 | Přečteno: 754x | Diskuse| Politika

Lucie Barošová

Přichází 28. říjen 2016

Zítřejší státní svátek bude akční! Lidé budou zřetelně rozděleni hradní zdí na dva tábory, které se budou přít, kdo z nich je zrno a kdo plevy.

27.10.2016 v 14:10 | Karma: 27,23 | Přečteno: 1771x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Sudetští Němci na sjezdu pochválili dialog s Čechy. Zahráli i českou hymnu

18. května 2024  12:35

V sobotu, na druhém dni sjezdu Sudetoněmeckého krajanského sdružení (SL), které zastupuje zájmy...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Rakouské Zelené do eurovoleb povede mladá aktivistka. Je nezkušená a lže, zní

18. května 2024  11:55

Lídryně kandidátky rakouské vládní strany Zelení do Evropského parlamentu Lena Schillingová se od...

Nehoda kamionu na osm hodin zastavila provoz na D35 u Olomouce

18. května 2024  7:39,  aktualizováno  11:42

Kvůli nehodě kamionu byla dnes časně ráno uzavřena dálnice D35 u Olomouce-Nemilan ve směru na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 100
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3059x
Autorka je píšící ilustrátorkou a tvůrkyní Omalovánek Lucie. Byla také pracovnicí v záchranné stanici pro dravce a sovy, canisterapeutkou, pracovala s dětmi a seniory, včetně postižených klientů. Byla externí novinářkou, muzikantkou ve dvou kapelách, zahradnicí, hadí ženou a tak všelijak. Nyní je na rodičovské dovolené a ve zlomcích volna se připravuje na pomalu, ale jistě se blížící nový start do aktivního života s větším rozhledem, jasnějšími představami a vysokými cíli.

http://www.omalovanky-lucie.cz/

Seznam rubrik