Lucie Barošová

Arnold řekl: Jezte méně masa

30. 08. 2016 7:00:00
Starý dobrý Arnold Schwarzenegger spustil začátkem léta zajímavou "nemasovou" kampaň o zdravé životosprávě - a budete se divit, jejím těžištěm není ochrana zvířat, ale ochrana lidí. Jsem všežravá, přesto se mi jeho výzva líbí.

Když to shrnu, měli bychom ubrat z naší spotřeby masa, protože tím ulevíme životnímu prostředí i svým žaludkům. Vše souvisí se vším: přemíra konzumu posledních desetiletí a plýtvání tím, co mělo být spíše vzácné, si už vybírá svou daň.

Arnoldovy výzvy si všimli hlavně vegetariáni a vegani, ale osobně si myslím, že je dělaná hlavně pro nás, masorády. Klidně si video pusťte, nejde o nic popuzujícího či urážlivého. Neuvidíte žádné smutné oči týraných zvířat, nýbrž horkem a pustinou bloudícího terminátora + fakta o tom, jak masný průmysl zatěžuje planetu. Blogy iDnesu nejsou z rozumných důvodů proklikávací, ale okopírujte si do You Tube tohle: Arnold Schwarzenegger & James Cameron Campaign for Less Meat Consumption.

Nemám ráda věčné spory a napříč společností, rozčleněnou do vojsk dle stravovacích návyků. Mám kamarády ve všech sekcích a sama jsem kategorie labužník, to jest: miluji všechno! Zároveň chci ale pro sebe a rodinu vařit co nejzdravěji a není mi jedno, co se děje s naší matičkou zemí a s tvory a květenou na ní. Takových je nás hodně, že? Takže, co s tím? Jak začít?

Neumím si představit, že bychom ze dne na den udělali tlustou čáru a do řeznictví už nevstoupili. Proč? Naše chutě a trávicí systémy by ještě nebyly zvyklé a ani bych neznala dost opravdu chutných bezmasých receptů. Po pár týdnech bychom asi akci naštvaně ukončili s ujištěním, že nad pečínku a klobásky není. Takže jsem na to šla od lesa: Zkouším několikrát do měsíce nové bezmasé recepty. Hledám je v naší i cizokrajné kuchyni (všichni přece jedli po celá staletí maso jen střídmě) a také na stránkách vegetariánů a veganů. Každý recept rodinně vyhodnocujeme a vypadá to asi tak, že třetinu už nezopakujeme, třetinu zařadíme do "žebříčku popularity našich jídel" a poslední nejistou třetinu zopakujeme ještě jednou, často v pozměněné formě, a zvážíme, zda bude palec nahoru či dolů. My, labužníci, totiž nemíníme u stolu trpět! Tohle páchám v intenzivnější podobě asi tři roky. Výsledkem je, že se nám repertoár neuvěřitelně rozrostl o desítky bezmasých jídel. Nebo také o jídla, které se o maso či špečíček jen šmrncly, a proto jsou skvělá. A jak si tak vařím a střídám to, tak logicky tím, že poměr bezmasých pokrmů vůči masitým výrazně stoupl, klesá nám spotřeba masa, aniž bychom to brali jako újmu. Líbí se nám nové chutě a možnosti, spíž je plná různých pytlíčků a semínek a zdvojnásobila jsem spektrum koření. Někdy jíme masa opravdu málo, jindy více - řídíme se citem. Stejně tak si nedělám předem cíl, kam až chci takto dojít. Razantní změnu ale v těchto letech nechystám, protože mám malé děti a zastávám názor, že pestrá strava je pro ně nejlepší. Ale zároveň chci být připravená na dost možnou verzi, že až jednou prďolíci zmoudří a začnou mít vlastní názory, může některý z nich přijít s tím, že chce být vegetarián. A, heleďte se - já jako nebudu za trubku! Zvládnu tohle mládě nakrmit a taky ho naučím do začátku, jak si má kuchtit samo, bude-li o to stát. Také mám dost vegetariánských a veganských kamarádů a chci je umět pohostit. Chci doma mír a toleranci a jsem na ni připravená i v kuchyni.

S tímto souvisí i téma mléčný průmysl. Modří už vědí, že i v oblasti sýrů a mléčných dezertů a svačinek jsem gurmánkou, ááách! Akorát tento průmysl je v huntování přírodních zdrojů hned za masným, ach jo! Přiznám se, že tady postupuji ještě pomaleji, než s masem. Ale i pomalý postup je postup! Hnula jsem se v mých anemických dobách, kdy jsem se dozvěděla, že když jím něco bohatého na železo a souběžně k tomu šupnu mléko, výsledek stojí za prd. Tehdy jsem s údivem zjistila, že hodně receptů "ke konci přidej smetanu" je chutných i bez ní, občas je tedy dělám bez. A taky to moje věčné kradmé chození do lednice na mléko lze nahradit i mlsáním něčeho jiného. A myslíky jsou lepší zalité čajem nebo suché... Když se chce, všechno jde.

Koho téma zaujalo a chce znát souvislosti a čísla z domova i zahraničí, může si zadara stáhnout výbornou odbornou publikaci Atlas masa.Vygůglete si ji u Hnutí DUHA.

Autor: Lucie Barošová | karma: 16.25 | přečteno: 666 ×
Poslední články autora